2016. január 31., vasárnap

Lámpák, elektromosság és kozmetikázás.

   Ahogyan ígértem, ebben a bejegyzésben az elektromos alkatrészek szétszedését/felújítását fogom bemutatni.
   Van mit tenni, hiszen a motor a szétszedés előtt semmiféle villamos életjelet nem mutatott és esztétikai gondok is akadtak vele.

   A dobozból, amibe ezeket az alkatrészeket tettem, az első fényszóró akadt a kezembe először. Egy csavarhúzóval kiakasztottam a foncsort tartó rugókat a karimából, így máris két darabban volt.
   Egy korábbi alkatrészlista írásánál már felírtam az első lámpa keretét, azért, mert úgy ítéltem meg, hogy nem érdemes a régi karimával pepecselni. A felfogatófüle megrozsdásodott, és mivel az új filléres tétel, nem éri meg lefúrni az ezt tartó szegecseket és a felújításával szórakozni.
Az lesz a legjobb, ha cserélve lesz.
Kipattintottam a foncsorból a helyzetjelző izzó foglalatát, amire később mosás várt.

   Előkerült a négy index is. A műanyagburák karcosak és mattok voltak. ezt mindenképp orvosolnom kellett. A tulajdonossal egy e-mail váltás során felmerült a cseréjük, de úgy gondoltam a "Made in Czechoslovakia" felirat elég értékessé teszi ezeket az utángyártottakkal szemben ahhoz, hogy ne legyen helyettük rögtön új.
   A króm gyűrűjük szemlátomást jó állapotnak örvendett, ezzel egy krómtisztító csodákat művel. A burák mosás után polírozással új fényt kapnak, viszont sajnos mihelyt szétszedtem, elém tárult a fém ellensége. Sajnos a foncsort kikezdte a rozsda. Egyikben jobban, másikban kevésbé, de nem tökéletesek. 
   Egy barátomtól még kaptam egy reményt pár bontott foncsorral, de sajnos azok sem voltak jobbak.
Úgy látszik az új indexekre még is szükség lesz, ennek ellenére a menthető dolgokat rendbe hoztam belőlük, mert csak egy foncsor kell, és tökéletesek. A motoron az index sérül a legkönnyebben, hiszen az éri először a földet. Hasznát lehet még ezeknek venni.

A foncsor kuka, viszont a többi alkatrésze még használható.
A lámpaházakat elmostam egy nagyon ügyes találmányban: ultrahangos mosóban.
Nekem csak elég kis teljesítményű van, de erre a célra megfelel.

Mosóban a lámpaház. Sajnos az egész egyszerre nem fér bele. :(


Miután elmostam és lekezeltem műanyagápolóval, egész máshogy festett. :)
Utóbbi állapotban már tetszetősebb lesz a motoron.
Krómtisztítóval kifényeztem a króm gyűrűket is, így szinte újnak hatnak.

Előtte...
...és utána. 














Idő közben a hátsó lámpaburát is mosóba raktam, majd egyszerű autópolír pasztával kipolíroztam.
Ilyen volt...

Ilyen lett.































Ugyan ez az indexekkel.


Szépen ülnek a helyükön. :)
És sorra került az első fényszóró háza is. A változás itt is eléggé szembetűnő.
Ilyen volt éééés...

Nem, ez nem új, csak Perwollal mostam.


















A Jawa a foglalatokat trükkösen oldotta meg. A hengeres foglalatban van egy hasított textilbakelit lap, amit alulról egy rugó szorít az izzónak. Ennek a közepében van a vezeték, a végén egy érvéghüvellyel. Némelyik foglalatban ez a hüvely préselve is van a vezetékre, ami nem baj, mert szerencsére kapható ilyen, elektronikai boltokban. Ezeket nyugodtan lecsíphetjük.
   Szétforrasztottam a foglalatokat is, szelektáltam mindent. Ezek közül is sok minden lesz horganyozva.
Vezetékekből minden új lesz, a foglalatokra, rugókra pedig horganyzás vár.
Az első fényszóró foglalatából egy újra lesz szükség, mert az egyik érintkezője megolvasztotta a műanyagot, és ferdén áll.
Talán kontakthiba miatt melegedhetett fel valamikor...


   Emlékem és a korábbi bejegyzés szerint a két dudából, ami nálam van, egyik sem életképes.
Azt terveztem, hogy ezeket megjavítom, ezért megpontoztam a szegecsek fejét és kifúrtam őket. Az egyik belül szinte sértetlennek tűnt, a másikon viszont korrózió látszott.

Felül a sajátja, alul a "pót" duda, már szétfúrt állapotban. 
Kiszereltem a belsejét mindkettőnek. Az alsóról egy ellenállásmérés után kiderült, hogy tekercsszakadása van. A másiknak megcsiszoltam a szaggató érintkezőjét és életre kelt. :) Krómozás, festés és jobb mint az új. Vagy csavarozom, vagy kerítek valahonnan belevaló alumínium szegecset.

Ez az érintkezőpár volt a másikban a bűnös. Csiszolás segített.
Összerakásnál arra kell figyelni, hogy a benne lévő tucatnyi szigetelő alátét jó helyre kerüljön vissza, különben könnyen zárlatossá tehetjük.

   Mikor ezzel is megvoltam, a kezembe került a feszültségszabályzó, aminek a működéséről akkor még nem sok sejtésem volt és egyébként is megér egy külön misét. Erről a következő bejegyzésben írok majd.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése