2016. augusztus 18., csütörtök

Új életjel, lemaradások.

   Régóta terveztem ezt a pillanatot, és minél tovább halogattam, annál homályosabbá vált az emlék az utolsó irományról. Mindez odáig fajult, hogy abban a hitben ringattam magam, hogy májusban álltam le, most pedig szembesülök vele, hogy februárban tettem közzé az utolsó bejegyzést.
   Tény, hogy elég zsúfoltra sikerült ez az év (is), de épp itt az ideje, hogy megosszam az eddig történteket. Az van ugyanis, hogy az elmúlt röpke 6 hónap alatt a motor már az összerakás felé indult el. No ne rohamlépteket képzeljünk, de sok kicsi... Azért most már ideje kicsit belehúzni.

   Az utolsó, amit itt megírtam a feszültségszabályzó volt, aminek el is készült az elektronikus változata, de amíg nincs tesztelve, nem teszem fel a leírását. Labortápról kifogástalanul szuperál, de azért megvárom míg terhelésen, üzemi körülmények között is nyújtja, amit kell. Annyit előzetesben, hogy az alap elgondolás a Müller Szabolcs féle MZ 6V-os elektronikus feszültségszabályzóból származik. Ennek leírása megtalálható az MZ klub honlapján. A nyáktervet visszafejtettem, a furatszerelt alkatrészek helyett SMD alkatrészeket válogattam, és úgy terveztem az új nyákot, hogy az passzoljon a Jawa eredeti feszültségszabályzó házába. Így külsőleg semmi furcsát nem fedezhet fel a gyanútlan szemlélő. (Ezzel is szaporítandó a pontokat a jövőbeni OT vizsgán.)


Íme egy kísérleti fázis.

   Na de lássuk dióhéjban mi is történt, míg a blog nem haladt. Nem megyek bele nagyon részleteibe, mert egy hétig is írhatnám. :)

   Közben kicsit jobb kondícióba hoztam a műszerfalat is... Ultrahangos mosó, műanyagápoló stb. A szokásos recept.

Tiszta óracsoport. :)
   Leműtöttem a hátsó lámpáról a foncsort. (Erre a horganyzás miatt volt szükség.)


   És ha már a horganyzásnál tartunk: előtte lehomokfújtam mindent, mert az volt a korábbi tapasztalat, hogy a felületkezelőnél nem mindig szed le a sav minden maradványt.

Minden fémtiszta lett. Utánzók figyelmébe ajánlom a doboz alján a teleszkópszárakat megszemlélni. Azért van leragasztva szigetelőszalaggal, mert ha lehomokfújnánk a szárát, mehetne is a kukába egyből. Többet nem tömítene.

   ...És mielőtt elvittem volna horganyoztatni, még összeszedtem minden apróságot. Szétszedtem a féklámpakapcsolót, a kormánykapcsolókat is, a hátsó villából kivettem a csúszóbetéteket. A villa homofújására külön ügyeltem, mivel abban az akkusav tett kárt. Külön "remegtem" az ülés és a kormányzár betétjét rögzítő dróthurkok miatt. Ha az elveszik, akkor elveszett. Legfeljebb hajtogatni lehet drótból. Szóval felhívtam a felületkezelős kollégák figyelmét rá, hogy az ilyen apróságok eltűnése vért von maga után. :D










És végül elérkezett az a pillanat is, mikor a horganyzott alkatrészeket visszakaptam. Lett egy kis tavaszi Karácsony feeling itthon. :)


Azt hiszem veterán vizsgabizottságnak egy szava sem lehet majd. Gyári csavarok, új állapotban.

   Saját örömszerzés céljából összeraktam az indexeket. Legnagyobb megelégedésemre az eredmény látványosra sikerült...

PAL indexburák... Mi kell még? :D

Összeraktam a kormánykapcsolókat is. Az átcsavarozott műanyagház ekkor még nem volt kész, azóta az is megvan.


Természetesen összerakáskor a megfelelő kenést és konzerválást szilikonzsír formájában megkapták.

   Aztán lealapoztam a váz alkatrészeit. Erre a célra kifejezetten horganyzott felületre való kétkomponensű alapozófestéket használtam.

Nem épp egy festőkabin, de azért ehhez megfelelő minőséget tudok produkálni. A tank és az oldalburkolatok majd fényezőhöz kerülnek.

A kényesebb, feltűnőbb alkatrészeket csiszoltam is a színre fújás előtt... Ilyenkor segítség, ha az ember egy kéznél lévő rikítószínű színű festéksprayvel bepermetezi az alapozott dolgok felületét. A festékpöttyök a csiszolásnál megmutatják, hol egyenetlen még a felület.

Valahogy így...

A vázat a méretei miatt nem tudtam én magam lehomokfújni, és horganyzás sem jöhetett szóba, mert a csöveiben megmaradó sav csak nagyobb kárt okozott volna. Jobbnak láttam elvinni lehomokfújatni, és hogy ne legyen ideje korrodálni, le is porfesttettem, így rögtön megkapta az alapozóréteget.

Mikor megvoltam a csiszolással, színre fújtam mindent.





Sikerült megmenteni a motor eredeti adattábláját is. A mai napon végül ez került felrakásra. Kép később.

Fényezés után mindent elláttam a kellő üregvédelemmel. Rozsdának itt helye nincs!


Mosogattam is egy keveset:


Kicsit kifényeztem a zárbetéteket is...


Megérkezett az új alkatrészek zöme. Kaptam az alkalmon, és a lengővillába gyorsan bele is tettem az új csúszóbetéteket. Grafitos zsírral mindent jól megkenve, annak rendje-módja szerint. :)



Új tömítőgyűrűk, hogy be ne ázhasson újra. Lényeg, hogy ne legyen szoros, de ne is kotyogjon, mert az műszaki vizsgán is bukótétel.

Megtisztítottam a festéktől a kormánycsapágyak helyét, és egy menetes szál, két selejtes csapágy meg egy pár anya és alátét segítségével be is húzattam a villanyakba az új csapágyakat.


Rögtönzött szerszám, de bevált. :)
Végül az adattáblához is sikerült szegecset találnom. Bár egy dobozzal kellett rendelnem a két darab miatt, de remélem lesz alkalmam elhasználni a maradék 1998 darabot. :)

2000 db... Ha valakinek szüksége lenne pár darabra, és Sopron környéki, szóljon. :)

Elvittem políroztatni a kerékagyakat, meg az egyik gyújtás oldali deknit. A kerékagyak már készen is vannak. Kis utómunkára szorultak, mert a polírozó golyócskák a bordái közé nem fértek be. Esztergába fogva bronzkefével, dörzsivel, polírpasztával és némi kitartással még dobtam kicsit a vizuális élményen. :) Ezeket mindjárt be is csapágyaztam. SKF gumi porvédős csapágyak kerültek beléjük, mert a gyári filctömítés a kerékcsapágyaknál nem teljesen párazáró. Így most biztosan tartósabb lesz.




És végül az utolsó, a mai nap koronája, és hozzá egy kis magyarázat.
Érkezett ugyanis új adattábla, de nem pont ilyen. Sokat gondolkodtam rajta, végül úgy döntöttem, ha már sikerült a sajátjáról a festéket lemosnom, meghagyom azt. Így eredeti. Ez együtt jött ki a motorral a gyárból, maradjon is így.

És a szegecsekre nézve ember nem lesz aki megmondja, ezt valaha levették innen. :)


Jól belezsúfoltam ezt most így egy bejegyzésbe, de tekintve, hogy mennyi időm jutna erre a jövőben, örülök, ha az elkövetkezendő fejleményeket tudom posztolni. :) Igyekszem újra rendszeresen jelentkezni, és a motor is hamarosan összeáll.




2 megjegyzés: