Tény, hogy elég zsúfoltra sikerült ez az év (is), de épp itt az ideje, hogy megosszam az eddig történteket. Az van ugyanis, hogy az elmúlt röpke 6 hónap alatt a motor már az összerakás felé indult el. No ne rohamlépteket képzeljünk, de sok kicsi... Azért most már ideje kicsit belehúzni.
Az utolsó, amit itt megírtam a feszültségszabályzó volt, aminek el is készült az elektronikus változata, de amíg nincs tesztelve, nem teszem fel a leírását. Labortápról kifogástalanul szuperál, de azért megvárom míg terhelésen, üzemi körülmények között is nyújtja, amit kell. Annyit előzetesben, hogy az alap elgondolás a Müller Szabolcs féle MZ 6V-os elektronikus feszültségszabályzóból származik. Ennek leírása megtalálható az MZ klub honlapján. A nyáktervet visszafejtettem, a furatszerelt alkatrészek helyett SMD alkatrészeket válogattam, és úgy terveztem az új nyákot, hogy az passzoljon a Jawa eredeti feszültségszabályzó házába. Így külsőleg semmi furcsát nem fedezhet fel a gyanútlan szemlélő. (Ezzel is szaporítandó a pontokat a jövőbeni OT vizsgán.)
Íme egy kísérleti fázis. |
Na de lássuk dióhéjban mi is történt, míg a blog nem haladt. Nem megyek bele nagyon részleteibe, mert egy hétig is írhatnám. :)
Közben kicsit jobb kondícióba hoztam a műszerfalat is... Ultrahangos mosó, műanyagápoló stb. A szokásos recept.
Tiszta óracsoport. :) |
És ha már a horganyzásnál tartunk: előtte lehomokfújtam mindent, mert az volt a korábbi tapasztalat, hogy a felületkezelőnél nem mindig szed le a sav minden maradványt.
...És mielőtt elvittem volna horganyoztatni, még összeszedtem minden apróságot. Szétszedtem a féklámpakapcsolót, a kormánykapcsolókat is, a hátsó villából kivettem a csúszóbetéteket. A villa homofújására külön ügyeltem, mivel abban az akkusav tett kárt. Külön "remegtem" az ülés és a kormányzár betétjét rögzítő dróthurkok miatt. Ha az elveszik, akkor elveszett. Legfeljebb hajtogatni lehet drótból. Szóval felhívtam a felületkezelős kollégák figyelmét rá, hogy az ilyen apróságok eltűnése vért von maga után. :D
És végül elérkezett az a pillanat is, mikor a horganyzott alkatrészeket visszakaptam. Lett egy kis tavaszi Karácsony feeling itthon. :)
Azt hiszem veterán vizsgabizottságnak egy szava sem lehet majd. Gyári csavarok, új állapotban. |
Saját örömszerzés céljából összeraktam az indexeket. Legnagyobb megelégedésemre az eredmény látványosra sikerült...
PAL indexburák... Mi kell még? :D |
Összeraktam a kormánykapcsolókat is. Az átcsavarozott műanyagház ekkor még nem volt kész, azóta az is megvan.
Természetesen összerakáskor a megfelelő kenést és konzerválást szilikonzsír formájában megkapták. |
Aztán lealapoztam a váz alkatrészeit. Erre a célra kifejezetten horganyzott felületre való kétkomponensű alapozófestéket használtam.
Nem épp egy festőkabin, de azért ehhez megfelelő minőséget tudok produkálni. A tank és az oldalburkolatok majd fényezőhöz kerülnek. |
A kényesebb, feltűnőbb alkatrészeket csiszoltam is a színre fújás előtt... Ilyenkor segítség, ha az ember egy kéznél lévő rikítószínű színű festéksprayvel bepermetezi az alapozott dolgok felületét. A festékpöttyök a csiszolásnál megmutatják, hol egyenetlen még a felület.
Valahogy így... |
A vázat a méretei miatt nem tudtam én magam lehomokfújni, és horganyzás sem jöhetett szóba, mert a csöveiben megmaradó sav csak nagyobb kárt okozott volna. Jobbnak láttam elvinni lehomokfújatni, és hogy ne legyen ideje korrodálni, le is porfesttettem, így rögtön megkapta az alapozóréteget.
Mikor megvoltam a csiszolással, színre fújtam mindent.
Sikerült megmenteni a motor eredeti adattábláját is. A mai napon végül ez került felrakásra. Kép később.
Fényezés után mindent elláttam a kellő üregvédelemmel. Rozsdának itt helye nincs!
Mosogattam is egy keveset:
Kicsit kifényeztem a zárbetéteket is...
Megérkezett az új alkatrészek zöme. Kaptam az alkalmon, és a lengővillába gyorsan bele is tettem az új csúszóbetéteket. Grafitos zsírral mindent jól megkenve, annak rendje-módja szerint. :)
Új tömítőgyűrűk, hogy be ne ázhasson újra. Lényeg, hogy ne legyen szoros, de ne is kotyogjon, mert az műszaki vizsgán is bukótétel. |
Megtisztítottam a festéktől a kormánycsapágyak helyét, és egy menetes szál, két selejtes csapágy meg egy pár anya és alátét segítségével be is húzattam a villanyakba az új csapágyakat.
Rögtönzött szerszám, de bevált. :) |
2000 db... Ha valakinek szüksége lenne pár darabra, és Sopron környéki, szóljon. :) |
Elvittem políroztatni a kerékagyakat, meg az egyik gyújtás oldali deknit. A kerékagyak már készen is vannak. Kis utómunkára szorultak, mert a polírozó golyócskák a bordái közé nem fértek be. Esztergába fogva bronzkefével, dörzsivel, polírpasztával és némi kitartással még dobtam kicsit a vizuális élményen. :) Ezeket mindjárt be is csapágyaztam. SKF gumi porvédős csapágyak kerültek beléjük, mert a gyári filctömítés a kerékcsapágyaknál nem teljesen párazáró. Így most biztosan tartósabb lesz.
És végül az utolsó, a mai nap koronája, és hozzá egy kis magyarázat.
Érkezett ugyanis új adattábla, de nem pont ilyen. Sokat gondolkodtam rajta, végül úgy döntöttem, ha már sikerült a sajátjáról a festéket lemosnom, meghagyom azt. Így eredeti. Ez együtt jött ki a motorral a gyárból, maradjon is így.
És a szegecsekre nézve ember nem lesz aki megmondja, ezt valaha levették innen. :) |
Jól belezsúfoltam ezt most így egy bejegyzésbe, de tekintve, hogy mennyi időm jutna erre a jövőben, örülök, ha az elkövetkezendő fejleményeket tudom posztolni. :) Igyekszem újra rendszeresen jelentkezni, és a motor is hamarosan összeáll.
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésJava 350 vezeték
VálaszTörlés