2015. november 18., szerda

Jawa 350 - A kezdet



Egy 634-es típusszámú Jawa 350 érkezett hozzám felújításra, kellőképp leharcolt állapotban. Igazából először a kosz alól nem is igazán látszott az állapota, szóval egy kiadós mosással kezdtem, hogy az évtizedes por és olajsár alól előkerüljön a motor. Erre a bevált megoldásom első lépésben a Brigéciol D3 emulziós motormosó, amit sűrített levegővel fújok a motorra. Mikor az olajos szennyeződés már kellőképp beitta az anyagot, magasnyomású mosóval alaposan le kell mosni. Ezt a folyamatot addig ismételni, míg az olajlerakódást el nem távolítottuk. Ezután a Kärcher Car&Bike nevezetű autósamponját szoktam használni. Kis kefés, vagy szivacsos mosás, végül vizes öblítés következik.


A krómos részek tisztítására a Kólán kívül létezik még egy trükk, ha a korrózió még nem hatolt keresztül a króm bevonaton. Alufóliából galacsint kell gyúrni, bevizezni, és átdörzsölni vele a króm felületeket. Nem karcol, viszont leszedi a vakrozsdát és az oxidot. Ha ezután rozsdás marad a króm, akkor sajnos menthetetlen. Nagyjából ennyi.

A kezdeti és a végállapot. 
Most, hogy a rajta lévő kosz nagy részétől megszabadult, belefoghatunk az állapotfelmérésbe. Első ránézésre látható volt, hogy a felnik és a sárvédő krómozása menthetetlen, ahogy a kipufogóé is. Ez utóbbi okozhat még fejfájást, mert a radikális hőmérséklet változást a mai környezetbarát krómozás nem igazán szereti, a gyári minőségű kipufogó pedig meglehetősen drága. A műanyag lámpaburák már fényüket vesztették, azokra ráférne majd némi polírozás. A motoron lévő összes gumialkatrész kiszáradt, megrepedezett, ezek többsége szintén cseréért kiált. Az ormótlan csomagtartó eredetisége felől is akadnak kétségeim, nem gondolnám, hogy gyári tartozék. Amúgy a festése több helyen megpattant, és borulás nyomai is felfedezhetők a motoron. A fékpajzsokat valaki már feketére festette, a váz is festve volt ecsetes technológiával, csavarokkal együtt. Sok apróság van rajta, de lesz vele mit csinálni.








Hát igen... szóval az idő vasfoga.

Amit még a motorról tudni lehet, hogy valamelyik sebességfokozatot nem veszi rendesen, tehát a motorját szét kell majd húzni. Ez okból tettem egy halvány kísérletet arra, hogy beindítsam, jó lett volna ugyanis hallani a hangját - ha az évek során esetleg valamelyik csapágy beállt volna, az gyorsan kiderüljön - de ez a tervem hamvaiban bukott el. Akkutöltő rátétele után nem történt semmi. Gondoltam az akksija már biztosan zárlatos, úgyhogy levettem a sarukat. Gyújtásra tesz, és a piros töltésjelző halványan parázslani kezdett. Hoppá... viszont valami nem jó. Gyújtáson hátul ég a lámpa. Aztán ahogy próbálgattam a világítást, indexet, dudát, kiderült a hátsó lámpa is csak a beragadt féklámpakapcsoló miatt ég. Tulajdonképpen semmi sem működött rajta. Duda süket, az indexrelé rossz, világítás egyáltalán nincs. Kivettem a gyertyát, hogy megnézzem, van-e szikra, és mikor semmi életjelet nem adott a gyújtása, úgy gondoltam hanyagolom. Ezeknél a motoroknál az kényes pont. A tulajdonos kérte is a hagyományos megszakítós gyújtás valamilyen elektronikussá alakítását. Terveim szerint optojeladós lesz. Szóval nem bíbelődtem tovább az indítgatás kísérletével, inkább fogtam egy csavarlazító spray-t és gondosan telefújtam vele a szívónyílást, majd átforgattam párszor a motort, hogy a mosásnál esetleg a motorba jutott pára lehetőleg ne kezdjen ki semmit. Aztán rám is sötétedett, úgyhogy elraktam. 

1 megjegyzés:

  1. Gondos kezekbe került a járgány.Volt élményem menni vele annak idején!Várom a napot,hogy újraéledjen a moci!

    VálaszTörlés