A motorhoz 4 hátsó lengéscsillapító van, mivel érkezett kettő darab tartalék. Mind a négyet szétszedtem, és fel is fogom újítani, hogy szükség esetén legyen cserealkatrész.
Íme a kiindulási alap. Mint korábban már írtam, az egyik a kiszedésnél szétesett magától. |
Szétszedve ez a látvány fogadott:
Jól látszik, mennyire korrodáltak az alkatrészek. Ezen segít majd a jól bevált horganyzás. |
Az eddigi műveleteket is érdemes volt satuban végezni, de ha eddig nem így tettük volna, most muszáj lesz. Befogtam a lengéscsillapítót az alsó szemnél fogva. (lehetőleg puhafém pofával fogjuk be, hogy ne sértsük meg)
A lengéscsillapító szárát csak akkor tudjuk kivenni, ha kitekerjük a házból a zárócsavart, amibe belecsúszik, szóval ez volt a következő lépés. 22-es kulcs kell hozzá, de mivel alumínium a csavar, és elég lötyögős volt rajta a kulcs, én ronggyal és vízpumpafogóval lazítottam ki, nehogy elnyalódjon a hatlapú része. A rongy a fogó és a csavar közé kell, hogy ne sértsük meg az alkatrészt a fogóval.
Ezután kihúztam a lengéscsillapító szárát a munkahengerből.
Jó ha felkészülünk rá, hogy ebben jobb esetben olaj van.
Jó ha felkészülünk rá, hogy ebben jobb esetben olaj van.
Lengéscsillapító szár a végén a dugattyúval... |
...amit egy hatos anya tart a helyén. |
Most a szárat fogtam be a satuba a felső szemnél fogva.
A következő amit levettem a dugattyú. A 6-os anya alatt, ami tartja, egy sor rugós lemezt és hézagolót találunk, a dugattyú alatt pedig egy újabb lemezt, egy rugót és egy távtartót, amin a rugó nyugszik. Mikor ezeket levesszük, a legjobb, ha egy drótra felfűzzük, hogy az összeszerelésnél ne keverjük össze a sorrendet.
Tulajdonképp ez az egésznek a lelke. A működés megértéséhez gondolatban fordítsuk meg a szárat.
A dugattyú tetején rések vannak. Kettő szélen, amit felülről egy lemez zár egy kisebb rugó ellenében, illetve egy furat a kettő között a dugattyú szélén, amit alulról a rugós lemezkék zárnak. Ezek visszacsapószelepek.
A lengéscsillapítók feladata a rugózás által keltett lengések hatásosan való csillapítása. Ezt úgy teszi, hogy a munkahengerében lévő olajat az egyik irányban szűk keresztmetszetű furaton keresztül áramoltatja át, hogy a rugó ne nyerhessen vissza hirtelen a teljes hosszát. Ezzel a lengéseit csökkenti.
Mikor a motor rugózik és a teleszkópszár befelé mozdul, a kialakult nyomás miatt a dugattyú előtti térben lévő olaj a két nagy szélső résen át a kicsi rugó ellenében felnyomja a dugattyú tetején lévő lemezt, így (viszonylag gyorsan) át tud áramlani a dugattyú feletti térbe. Mikor a rugó összenyomódását okozó erő megszűnik, a szár nem mozdul tovább, a felső lemez zár, viszont a rugó visszanyerni igyekszik eredeti alakját.
Ekkor a dugattyú előtt kialakult nyomásesés következtében a dugattyú alján lévő lemezeket nyitva az olaj visszaáramlik a jóval kisebb keresztmetszetű visszafolyó furaton keresztül a dugattyú alá. A kisebb keresztmetszeten az olaj jóval lassabban áramlik, mint a nagyon, tehát a lengéscsillapító rugója gyorsan össze tud nyomódni, de az alakját csak lassan nyeri vissza, így nem tud elkezdeni hintázni.
Ha tehát a lemezek nem zárják rendesen a dugattyú réseit, a csillapítás nem lesz elegendő, esetleg teljesen megszűnik. Ilyenkor egy bukkanó után a motor hátulja elkezd hintázni. Ugyan ez történik akkor is, ha tömítetlenségi hiba miatt elszökik az olaj, ugyanis a levegő az olajjal ellentétben összenyomható, és nem csillapít.
Ez a dugattyú alján található szelep. Rugós lemezek és hézagolók alkotják. |
Ez pedig a tetején lévő visszacsapószelep. |
Két dolog. Az egyik zárócsavar, ami további részekre szedhető, ebben található ugyanis a tömítés, ami azért felelős, hogy a lengéscsillapítóból az olaj ne juthasson ki, a levegő pedig ne juthasson be, valamint véd a szennyeződések bejutása ellen is. A másik a felütközésgátló: egy gumihenger, ami védi a dugattyút a felütközéstől a munkahenger alján. Ezt a zárócsavar után egyszerűen lehúzhatjuk a szárról. Ha repedezett cseréljük ki.
A tömítőgyűrű mentén széthúzva a zárócsavar így néz ki:
A szár tömítése ebben egy egyszerű gumigyűrű amit egy rugó egy lemeztányérral lapít ki, hogy nekifeszüljön a teleszkópszárnak. Ezeket a tömítéseket cseréljük ki, ha már szétszedtük a lengéscsillapítót. Filléresek és ha összerakjuk a lengéscsillapítót, biztosan nem ér meglepetés.
Nagy meglepetésemre nem szimering van benne, csak egy gumigyűrű. Drótra fűztem ezt is, hogy összerakásnál ne kelljen találgatni, hogy volt egyben. |
A lengéscsillapító alsó felében egy dolog maradt benn. Ez a munkahenger, amiben a dugattyú mozog. Az alján található a fenékszelep, amin keresztül olajjal töltődik a munkahenger.
Kihúztam a munkahengert és kivettem a fenékszelepet, amiből az egyik lengéscsillapítóban hiányzott egy lemez. Enélkül működésképtelen lenne, úgyhogy megpróbálok keríteni bele egyet.
Ez a munkahenger, benne a fenékszeleppel. |
A fenékszelep. Ez is egy visszacsapószelep. |
És az utolsó darab, az üres lengéscsillapító ház. |
A felújításáról egy kicsit előre: A házat, a rugót és a szárat horganyoztatom. A házat és a szár felső részét a horganyzás után le fogom festeni (természetesen a szár lengéscsillapítóban mozgó részét nem szabad lefesteni). Az állítógyűrűt és a félgyűrűket políroztatom majd a többi alumínium alkatrésszel, a szilentekre csere vár, a porvédőkre pedig alapos mosás, csakúgy, mint a belső részekre. Utóbbiakat felesleges bármilyen felületkezelésnek alávetni, hiszen a horganyzás tönkretenné az illesztéseket, és úgy is olajban van az egész. A tömítéseket -mint korábban írtam- szintén újakra cserélem majd.
A következőkben az elektromos alkatrészeket fogom tovább bontani. Felpolírozom a kopott burákat, kiválogatom a horganyzandó alkatrészeket, megnézem mit kezdhetek a dudákkal és még jó pár apróság...